Transformace procesů pro úspěšné podnikání
Školení Projekt zavedení procesního řízení ve firmě
Naše školení, trvající 5-10 dní, poskytne účastníkům základní a pokročilé znalosti procesního řízení. Získají pochopení jeho přínosů, rozdílů mezi stávajícím a procesním řízením, a porozumění klíčovým podnikovým procesům. Naučí se systematicky mapovat procesy a využívat efektivní pomůcky pro tvorbu a popis procesů.
Kurz je určen: Vedoucím pracovníkům, manažerům - vlastníkům procesů. Dále zaměstnancům, kteří se podílejí na zavádění procesního řízení v organizaci a chtějí získat základní znalosti nezbytné pro popis, udržování a neustálé zlepšování procesů. Tím zefektivnit své působení v praxi, v souladu s požadavky novelizované normy ISO 9001.
Délka školení: 5. až 10. dní
Obsah:
Úvod do procesního řízení
- Proč zavádět procesní řízení v organizaci.
- Hlavní, klíčové a podpůrné podnikové procesy.
- Co je podnikový proces, jeho elementy a hodnoty.
- Základy implementace – mapování procesů v 6 krocích.
- Příklady podnikových procesů.
- Ukázka tvorby modelu podnikových procesů.
- Předpoklady pro zavádění procesního řízení.
- Praktické využití nástrojů a pomůcek pro přípravu řešení.
2. Teoretický základ procesního řízení
- Základní pojmy a charakteristiky procesního řízení.
- Rozdíly mezi procesním a funkcionálním modelem řízení.
- Přínosy a omezení procesního řízení.
- Procesy a požadavky norem ISO pro kvalitu, EMS a BOZP.
- Procesy a model excelence (podnikatelské výjimečnosti).
- Východiska pro přechod na procesní řízení, role vrcholového vedení, role vedoucích pracovníků, motivace procesních týmů
- Zásady pro přechod na procesní řízení.
- Klíčová role vlastníků procesů, vytváření procesních týmů.
- Zavádění změny formou projektu.
- Milníky projektu zavádění procesního řízení.
3. Mapování podnikového procesu
- Určení realizačního týmu a výběr pilotního procesu k řešení.
- Implementace v 6 krocích v realizačním týmu s podporou konsultanta.
- Podpora konsultanta na pilotním řešení dle potřeb organizace.
- Zkušenosti se zaváděním procesního řízení ve firmách.
- Zkušenosti se zaváděním, rozvojem a zdokonalováním procesů.
- Příklady dokumentů, praktické rady a postřehy.
- Příležitosti a ohrožení spojené se zaváděním procesního řízení.
4. Metody a nástroje pro procesní řízení
- Identifikace, modelování a popis procesů.
- Typy procesů – hlavní, podpůrné, řídící.
- Mapa procesu a vazby mezi procesy.
- Procesní mapa firmy, vizualizace procesů.
- Kompetence (odpovědnosti a pravomoci) v procesech.
- Role a význam vlastníků procesů.
- Úkoly procesního týmu.
- Komunikace mezi procesy.
- Perspektiva vnitřních a vnějších zákazníků.
5. Analýza procesního řízení organizace a návrh dalšího postupu
- Vstupní audit procesů ve firmě.
- Zmapování a hodnocení stávajícího stavu.
- Vyhodnocení aktuálního stavu – zpráva.
- Způsob prezentace výstupů vedení společnosti.
6. Projektový tým pro zavedení procesního řízení
- Výběr členů projektového týmu.
- Vysvětlení principů týmové práce v projektu.
- Definování projektového rámce.
- Hierarchický rozpad úkolů projektu a stanovení harmonogramu projektu.
- Stanovení rizik projektu a návrh ošetření rizik.
- Stanovení komunikačních pravidel.
- Stanovení kontrolních mechanismů.
7. Měření výkonnosti procesů
- Univerzální a speciální ukazatele výkonnosti procesů.
- Ukazatele výkonnosti výrobních a nevýrobních procesů.
- Role vlastníka procesu v měření výkonnosti procesů.
- Měření výkonnosti procesů pomocí systému vyvážených ukazatelů. výkonnosti firmy (Balanced Scorecard); perspektivy: finanční, zákaznická, interních podnikových procesů a učení se a růstu.
- Týmová práce – aktivní zapojení zaměstnanců do zlepšování. výkonnosti a efektivnosti procesů.
8. Procesní model firmy, zpracování popisu jednotlivých procesů
- Vytvoření procesního modelu firmy – definování hlavních procesů, řídících procesů, podpůrných procesů, vytvoření mapy procesů.
- Rozdělení na sub procesy.
- Popis procesů – určení rozsahu, stanovení hranic a atributů procesů, zpracování vývojových diagramů procesů a vazeb mezi procesy.
- Nastavení KPI.
- Zpracování směrnic pro jednotlivé procesy – popis a standardizace postupů formou interních dokumentů (vytvoření dokumentace dle principů procesního řízení s důrazem na neustálé zlepšování).
- Návrh nové procesně orientované organizační struktury
9. Implementace systému procesního řízení a ověřování provozu
- Seznámení zaměstnanců s novým systémem řízení.
- Vysvětlení přínosů a způsobu orientace v procesech.
- Proškolení zaměstnanců z nových standardů.
- Zahájení práce podle nových standardů a zpětná vazba.
10. Moderní nástroje řízení navazující na procesy
- Filosofie Lean Managementu (Štíhlé výroby)
- Procesní řízení jako východisko pro zavádění nástrojů Lean Managementu
- Odhalování 7 druhů plýtvání v procesech.
- Přístupy, metody a nástroje pro neustálé zlepšování procesů.
- Mapování hodnotového toku procesů, nacházení úzkých míst, odstraňování činností, které nepřinášejí hodnotu a vyhledávání příležitostí pro zlepšování.
- Rozbor příčin vzniku úzkých míst v procesech a jejich eliminace.
- Kaizen – filosofie neustálého zlepšování procesů po malých krocích.
Co získají účastníci absolvováním školení:
- Pochopí proč zavádět procesní řízení, jeho přínosy a výsledky.
- Získají přehled o rozdílech mezi stávajícím a procesním řízením.
- Pochopí, co jsou hlavní, klíčové a podpůrné podnikové procesy.
- Porozumí, co je podnikový proces, jaké má základní prvky a parametry.
- Naučí se systematicky mapovat a popisovat procesy.
- Naučí se využívat pomůcky pro tvorbu procesu, seznámí se se vzorovými příklady procesů, budou umět používat doporučené značky pro tvorbu diagramů a modelů.
Máte zájem o toto školení?
Stačí vyplnit krátký formulář, kde uvedete vaše kontaktní údaje společně s detaily o požadovaném školení. Naše školení jsou pečlivě navržena tak, aby odpovídala vašim potřebám a přispěla k vašemu profesnímu růstu. Po obdržení vaší poptávky se obratem ozveme s konkrétními informacemi o dostupnosti, cenách a dalších podrobnostech.